Yoga verschilt totaal van andere vormen van lichaamsoefening. Allereerst is het geen competitieve bezigheid. Het doel van yoga is verwerving van zelfinzicht door de yogabeoefening, en het langzaam en bedaard werken aan de soepelheid van het lichaam. Het is het tegendeel van de ‘wie mooi wil zijn moet pijn lijden’ opvatting. Geen zwoegend vlees, maar sierlijke, vloeiende bewegingen, die in intellectueel, lichamelijk en geestelijk opzicht kracht en evenwicht teweegbrengen.

Het is niet de bedoeling om spieren te kweken maar om de spankracht van de spieren te vergroten. Bij yoga-asana’s (houdingen) worden de spieren in de lengterichting gestrekt. Vet rond de cellen verdwijnt en de oefeningen, gecombineerd met goed ademhalen, stimuleren de bloedsomloop en de uitscheiding van schadelijke afvalstoffen. Dit helpt tegen cellulitis. Yoga-asana’s hebben ook een regulerende effect op het metabolisme, dat van invloed is op gewichtstoename en gewichtsverlies. Naarmate we ouder worden verloopt de stofwisseling automatisch trager. Het blijven doen van yoga-oefeningen houdt de stofwisselingssnelheid stabiel. Gewichtsschommelingen worden zo voorkomen en u blijft op uw ideale gewicht. Yoga bouwt ook het immuunsysteem op – zelfs een gewoon verkoudheidje zult u nog maar zelden oplopen. Ook versterkt yoga de inwendige organen zo, dat het lichaam functioneert als een perfect afgestelde auto. Door de strekoefeningen en een goede ademhalingstechniek vermindert yoga lichamelijke spanningen. Werken aan het fysieke lichaam, waarbij men zich intens concentreert op de ademhaling, geeft een wezenlijk en blijvend gevoel van lichamelijke en geestelijke harmonie. Yoga is een heerlijke manier om te leren hoe u te ontspannen. De lijfelijke technieken scheppen een rust en een concentratie, die niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk worden beleefd. U zult duidelijk minder last van stress hebben.